Ti myter om løping du kan gi blaffen i!

Jeg må bare dele denne med dere. Viktig å vite at det trenger ikke å være noe BIG DEAL å begynne å løpe! Begynn i det små! Hva du ønsker å gjøre ut av det er KUN opp til deg. Å det beste med løping... det er gratis! Jo da en trenger trenings klær, men MÅ det være så dyrt da?? Å treng du pulsklokke? NEEEEEEI!!!!



 

Formannen og hovedtreneren i Kristiansand Løpeklubb, har holdt mange foredrag om løping for ulike bedrifter og vennegjenger. Da Fædrelandsvennen var til stede på foredraget med PWC accounting i Kristiansand, handlet det i stor grad om å avlive mange av mytene, og å gjøre det å trene så enkelt som overhodet mulig. (les alt HER)

1. Jeg må legge om livsstilen

Du trener ikke slutte å røyke, snuse, drikke alkohol, spise påskeegg, etc:

- Hadde jeg snakket til eliteutøvere, er livsstilen viktig, men for mosjonister som kanskje har et mål om å forbedre seg 20 minutter på en tikilometer, er det helt andre ting enn å legge bort påskeegget som er avgjørende.

2. Jeg kjenner ikke makspulsen og treningssonene

- Noen får motivasjon av å løpe med pulsklokke, men husk at det er kroppen du skal trene og ikke klokka. Mange toppløpere bruker ikke en gang pulsklokke, og effekt får du av treningen uavhengig hvilken pulssone du ligger i.

3. Jeg må ha overskudd til å trene

- De fleste kjenner ofte på at de er litt slitne og ikke motivert for trening. Erfaringen er likevel at moderat trening gir overskudd, og påfyll av positiv energi. Ikke vent på overskudd, det kommer når du er ferdig trent.

Du trenger ikke vente på overskudd for å trene, mener Finn Kollstad.KJARTAN BJELLAND

4. Jeg må fylle opp energilagrene før jeg løper

- Det er ikke så viktig. Stort sett har du de energilagrene du trenger, selv om du ikke har spist på noen timer. Mange toppløpere trener til og med før de har spist frokost.

5. Jeg presser meg sikkert ikke hardt nok

- Jo, de aller fleste nybegynnere presser seg heller for hardt, og mister motivasjon av det. Bruk heller et par uker til å forsiktig komme i gang med treningen. Selv om motivasjonen er god i starten, er det i oppstarten de aller fleste blir skadet. Etterhvert øker du belastningen gradvis.

6. Jeg må trene intervall

- Noen av verdens beste løpere, trener ikke intervall en gang, de løper bare hardt og lenge. Men intervallen kan gjøre treningen litt mer variert og gøy, men hvis ikke du liker det, trenger du ikke å gjøre det.

7. Jeg har ikke riktige løpesko

- Normalt sett er det ikke skoene i seg selv som gjør at du blir skadet, men mangel på variasjon i underlaget. Hvis du løper i skog og mark, er det mye mindre risiko for å bli skadet selv om du løper på feil/gamle løpesko.

8. Jeg må løpe i minst 30 minutter for at det skal ha noen effekt

- En gå- eller joggetur på fem-ti minutter har uendelig mye større effekt enn å ikke komme seg ut i det hele tatt.

9. Jeg må skaffe meg abonnement på treningsstudio.

- Noen opplever det som positivt å trene sammen med andre på et senter, men det gir deg ikke bedre trening enn den du får ute. Min erfaring er at de fleste får mer overskudd av å trene ute enn inne.

10. Jeg skal starte i morgen

- Det er mye bedre å starte i dag enn å tenke at du skal starte i morgen. For da kommer du til å utsette det på nytt.

 

- Have a good day -



 

#offshorewife #tips #myte #trening #workout #fun #løping #running #jogging #løpe #gettingfit #tips

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar

hits